Reglement en het rijden van de rit (UITLEG)
REGLEMENT REUTEMETEUTRIT:
HET RIJDEN VAN DE RIT (UITLEG):
Vlak voor de start
Bij de inschrijftafel, kort voor de start, ontvangt elke deelnemer een eenvoudig reglement (zie hierboven), waarin de spelregels staan uitgelegd. Het is van belang dit reglement goed door te nemen, omdat de uitzetters tijdens de rit zullen proberen op basis van dat reglement de deelnemers in de val te laten lopen.
De start
Bij de start ontvangt elke deelnemer vervolgens de routebeschrijving. Wanneer de in de routebeschrijving vermelde routeopdrachten één voor één uitgevoerd worden, komt elke deelnemer ook weer keurig binnen de toegestane tijd bij de finish.
Veiligheid
Natuurlijk staat de veiligheid altijd bovenaan. Ook jullie kunnen hier aan meewerken door bv een foto te maken van de controles en een rustige plek te zoeken om te overleggen.
Punten en strafpunten
Voor elke minuut dat de deelnemer te laat bij de finish komt, wordt één strafpunt gegeven tot een maximum van 22 strafpunten.
Door middel van de bemande en onbemande routecontroles controleren de uitzetters van de rit of de deelnemers de door de uitzetters bedoelde route foutloos rijden. Voor elke gemiste goede controle, maar ook voor elke genoteerde foutcontrole krijgt de deelnemer 11 strafpunten. Om zo min mogelijk strafpunten te behalen dient de routebeschrijving en het reglement nauwkeurig gelezen te worden. Daarnaast helpt gezond verstand ook om strafpunten te voorkomen.
Oriëntatiepunten en opdrachten
Oriëntatiepunten dienen als hulp voor het bepalen van de juiste route, maar zijn tevens het belangrijkste wapen van een uitzetter om je in de val te lokken.
Oriëntatiepunten moeten vaste objecten zijn, die zich uitsluitend aan de rechterzijde van de route mogen bevinden (of recht vóór je!). Een paar voorbeelden van oriëntatiepunten zijn kerken, banken, lantaarnpalen of verkeersborden. Maar ook afbeeldingen van deze objecten gelden als oriëntatiepunten. Ook kan gebruik worden gemaakt van teksten. De routeopdrachten dienen in nummervolgorde te worden uitgevoerd. Elke opdracht moet leiden tot een (ongedwongen) richtingsverandering. Zolang een opdracht (nog) niet uitvoerbaar is, rijd je rechtdoor, net zo lang tot de opdracht wèl uitvoerbaar is, of totdat je wordt opgevangen door een routecontrole met een herstelopdracht.
Herstelopdrachten
Een herstelopdracht is een opdracht die bij een routecontrole wordt gegeven met het doel de goed- en foutrijders (weer) op dezelfde route te krijgen. Herstelopdrachten staan meestal in code. Deze codes staan in het reglement dat voor de rit wordt uitgereikt. Een voorbeeld van een routecontrole vind je bij de starttafel.
Voorbeelden van opdrachten
Met HOOFDLETTERS en tussen aanhalingstekens geplaatste delen van een opdracht dien je als tekst waar te nemen. Voorbeeld: na "BANK" R . Betekent: ga na de tekst bank naar rechts.
Indien een gedeelte van een opdracht onderstreept is, bevat dat deel van de opdracht géén val. Voorbeeld: na rood/witte slagboom 1e weg R. Opmerking: rood/witte is dus géén val, maar slagboom zou wel een val kunnen zijn.
Voorbeeld van een routebeschrijving
Viersprong rechts (Broekstraat)
Na derde lantaarnpaal klinkerweg rechts
Tweede vierprong rechts
Na klinker weg links
Na flesje bier rechts
Wat kan er nu met bovenstaande opdrachten aan de hand zijn ?
Ga op een viersprong (samenkomst van vier wegen) rechts. De weg die ingereden wordt dient de Broekstraat te zijn (geen val).
Na de derde lantaarnpaal (die volgens het reglement uitsluitend aan de rechterzijde van de weg gezocht moeten worden) klinkerweg rechts in gaan. Hierbij moet je opletten dat de weg ook echt een klinkerweg is en bijvoorbeeld niet voor de helft uit asfalt bestaat.
Hier moet de navigator goed opletten. Er staat vierprong in plaats van viersprong. Dat is niet per ongeluk een typefout, maar een test van de uitzetter of iedereen nog oplet. Niemand weet wat een vierprong is, dus rechtdoor blijven rijden tot een routecontrole iedereen weer op de juiste route brengt.
Ook hier moet de navigator opletten. Er staat wederom bewust een spatie tussen de woorden klinker en weg. Dat betekent dat er op zoek gegaan moet worden naar een klinker (straatklinker, maar het kan ook een letter A, E, I, O of U zijn) om daarna de eerste weg links te gaan.
Langs de route komen de deelnemers vast en zeker een leeg bierflesje tegen. Toch niet rechts gaan om de opdracht uit te voeren, omdat er nogal een flink verschil is tussen een bierflesje (leeg) en een flesje bier (vol), dat zullen de liefhebbers bevestigen.